I måndags var sista dagen att få av vinterdäcken och byta på med sommardäcken, det har väl inte missats? Om så är fallet är det hög tid att börja bytet nu till helgen.

Det är dags att byta till sommardäck nu för sedan i måndags är det nämligen olagligt att köra omkring med dubbade däck nu, om det inte råder vinterväglag må tilläggas. Men med tanke på att väderrapporterna indikerar att våren är på full ingång nu så finns det få platser i landet där det fortfarande är legitimt med den typen av däck och om man ertappas med vinterdäck i alla fall kan det stå en dyrt. Dock ska tilläggas att det inte är alla som är fullt så glada över denna del av lagstiftningen, och nu lyfts en hel del kritik.

Lagstiftningen om däck kritiseras

I SVT skriver man om hur det väckts kritik mot lagstiftningen rörande byte av vinterdäck till sommardäck. Vad de flesta kritiserar är nämligen den korta perioden från att det är tvingande att ha vinterdäck tills att det är förbjudet. Två korta veckor handlar det om, och däckverkstäderna har fullt upp för att hinna bistå med allas byten. Det är något som skulle kunnas undvikas om bytesperioden varade längre än bara 14 dagar. Till kanalen säger till exempel platschefen på en däckfirma i Karlstad att man haft väldigt hektiska veckor med 80 däckbyten per dag, och när man tänker efter så är detta en hel del däck att skruva av och på under 14 dagar.

Viktigare med trafiksäkerhet än förbudsdatum

En positiv aspekt av det hela är att polisen faktiskt prioriterar trafiksäkerheten framför att vara väldigt strikta med förbudsdatumet. I stället säger man till SVT att det hela handlar om sunt bondförnuft och att man alltid frågar huruvida en person som inte bytt sina däck har en rimlig förklaring till det eller inte. Ska bilisten till exempel fara upp till norr är det rimligt att däcken inte är bytta då det råder vinterväglag i fjällen, men om det snarare handlar om ett oaktande av lagen är det en helt annan sak. Så vad är det då som utgör en problematik? Enligt däckbranschen anser man att det handlar om brist på flexibilitet inom lagstiftningen, lagen är vad lagen är helt enkelt. Men vad man även syftar till är hur tidsbegränsningarna för höst och vår skiljer sig så markant från varandra och önskar mer likhet för båda perioder. På hösten är det två månader man har på sig för däck skifte och på våren endast 14 dagar – orimligt enligt många.