Att bedriva e-handel har sina fördelar mot att bedriva butikshandel. Butikshandeln jobbar aktivt för att folk ska välja butiken framför det bekväma internetshoppandet. För ett par år sedan kunde en hyfsat outvecklad e-handel konkurrera ut butiker, något som idag inte är lika lätt. Konkurrensen inom e-handeln är numera stenhård. Många menar att den största konkurrensfördelen ligger i automatiseringen och den rätta tekniken. Effektiv och smart fleet management är centralt. Här tipsar vi om bra teknik som ökar konkurrenskraften för ditt e-handelsföretag.

Kan något så enkelt som en elektronisk gps körjournal konkurrera ut annan verksamhet? För oss i branschen låter det kanske lite konstigt. Vi förknippar körjournal med det där lite omständiga pappersarbetet som registrerar körsträckor. Men idag finns det betydligt smartare sätt att hantera körjournal på, och svaret är förstås en digital sådan kombinerat med en gps. Hur kan den verkligen konkurrera ut annan verksamhet?

GPS körjournal – minska fel

Den allra största skillnaden på en manuell körjournal och en elektronisk körjournal är att du slipper mänskliga misstag. De mänskliga misstagen utgör en stor getingmidja vad gäller tillväxten i ett företag. Dels kan det bli tjafs om körsträckor och raster, dels kan det ske många misstag som görs att fel löner betalas ut osv. Det här skapar många konfliker på en arbetsplats. Minskade fel är lika med minskade konflikter, som leder till ökad tillväxt.

Men det är inte bara mellan arbetsgivaren och arbetstagaren som färre konflikter uppstår. Kunden kan plötsligt få en tydligare insyn i var någonstans en leverans befinner sig. Det har visat sig att kunden är mycket kräsen när det kommer till transporter och med det breda utbudet på nätet kan kunden enkelt välja ett företag som erbjuder bättre leveransalternativ. Det är också det som är det största hotet för butikskedjorna, eftersom deras fördel har varit att man kan prova det man ska köpa gratis i provrum och så vidare. Skillnaden blir inte lika stor idag när många erbjuder gratis retur.

Konkurrenskraften ökar med leveranser

Många e-handlare tror att deras största väg till fler konsumenter är genom mer annonsering. Självklart är annonseringen viktigt, men utan ökade konverteringar sker inga nya intäkter. Det som är slående är att kunden i många fall väljer bort en e-handelsplattform eller verksamhet, inte på grund av utbudet eller dålig marknadsföring – utan på grund av att deras transportalternativ inte känns tillfredsställande. Många konsumenter väljer att köpa hos den som erbjuder det bästa leveransalternativet.

För att butikerna ska kunna konkurrera med e-handelsplattforma krävs dels mer upplevelser omkring butikerna, som lockar konsumenterna dit på ett mer upplevelsecentrerat sätt. Och för att e-handelsplattformarna ska kunna konkurrera med varandra sinsemellan krävs störst utbud, bäst priser – och snabbast och mest effektiv leverans. GPS tekniken idag har kommit så pass långt att det är det enskilt bästa alternativet för den som bedriver e-handel. Det skulle innebära katastrof för en verksamhet att inte ta det bästa alternativet.